Pack and Post

objektif - membantu mengurangkan beban kerja stokis terutamanya stokis yang baru bertapak

stokis yang baru bermula mempunyai pelbagai kekangan awal untuk menjalankan bisnes. Kekangan utama ialah kewangan, masa dan manpower.

PnP diwujudkan untuk mengurangkan beban ini dalam kalangan stokis baru supaya stokis2 baru dapat fokuskan sumber masa, kewangan dan tenaga kerja kepada aktiviti marketing

ini supaya mereka dapat meningkatkan sales, dan mampu membina modal supaya mereka mampu membeli stok sendiri, membina department fulfilment sendiri dan menggaji staff untuk pelbagai keperluan.

Stokis2 tidak sepatutnya meletakkan PnP sebagai satu kebergantungan selama-lamanya kerana ia hanya satu bentuk infrastruktru bantumula.

Kaedah PnP

1. stokis baru gunakan pnp untuk kumpul modal untuk mampu beli stok
2. stokis2 yang mula berkemampuan perlu beli stok untuk simpanan dan mula membuat post out sendiri
3. bagi stokis2 baru yang belum berkemampuan boleh menggunakan PnP 100%
4. Bagi stokis2 yang dah melebihi 6 bulan wajib ada department fulfilment dan menggunakan PnP company sebagai backup sahaja
5. bagi stokis yang sudah mempunyai sales melebih 30 ribu sebulan dikehendaki  menggunakan PnP hanya untuk maksimum 20% dari total sales bulanan.

ini ialah framework asal yang menyebabkan PnP diwujudkan kerana HQ ingin membantu stokis sebagai satu bentuk bantu mula.

Comments

Popular posts from this blog

SOP TEMPAHAN PRODUK

POLISI PENUKARAN STOKIS OLEH EJEN DROPSHIP